Er zijn een heel aantal voordelen van een massage. Hieronder worden er een aantal genoemd.

• Het verlicht de pijn

Volgens time.com ondervind 80% van alle mensen weleens rugpijn. Volgens een studie die in 2011 is gedaan , helpt massage om de spierpijn te verlichten.

• Beter immuunsysteem
In 2010 hebben ondezoekers ontdekt dat de hoeveelheid witte bloedcellen toeneemt wanneer iemand regelmatig een massage krijgt.
  • Verbeterde slaap
Door een massage te krijgen, verandert er iets in de delta golven in onze hersenen. Deze delta golven zijn gelinkt aan een diepe slaap.

• Het verlicht angst en depressie
Door het krijgen van een massage neemt de bloeddruk af, waardoor je je beter voelt. Dit komt doordat de hoeveelheid cortisol (stress hormoon) in het lichaam afneemt. Ook worden er neurotransmitters dopamine en â serotine aangemaakt. Deze stoffen hebben invloed op de gemoedstoestand.
  • Anti rimpel
De bloedtoevoer in de huid en onderliggende weefsels neemt toe bij het krijgen van een massage. Ook kan het lymfe zo beter verplaatsen en kunnen de voedingstoffen de cellen beter bereiken. Dit zorgt voor een gezondere en strakkere huid.
  • Verlicht hoofdpijn
De hoeveelheid migraine aanvallen neemt af wanneer je regelmatig een massage krijgt.
  • Helpt bij dystrofie en artritis
Door onderzoek blijkt namelijk, dat massage ook invloed heeft op de spiercellen en ontstekingsreacties. Massage stimuleert daarnaast ook de aanmaak van mitochondria. Dit zijn een soort energiecentrales van de cel. Massage vermindert dus de ontstekingsreactie van de spiercel. Volgens professor Crane lijkt het erop dat massage hetzelfde werkt als bepaalde pijnstillers. Dit onderzoek is een eerste stap naar nieuwe therapieën voor spieraandoeningen.